چرا مردم این نسل فوتبال ایران را دوست ندارد!؟ بقلم حمید جباری

0
7


هنوز قهقه های گوش خراش اعضای تیم اعزامی فدراسیون مهدی تاج و شرکاء به جام جهانی۲۰۲۲ قطر که در اردوی این تیم در روزهایی که اوج اعتراضات مردمی بود و خانواده ها بسیاری داغدار بودند،جشن تولد علیرضا بیراوند را برگزار کردند!؟
تصاویر که از آن مراسم در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد، کمی بعد در جشن تولد ساپینتو سرمربی استقلال مصطفی آجرلو هم ترتیبات همچنین مراسمی را داد!؟به لطف تکنولوژی و آرشیو نیازی نیست اسامی نفرات از دروازبان این تیم تا هافبک وسطی که چنان ریسه می رفتند و کیک سر صورت سرمربی پرتغالی می مالیدند که گویی جوانان و مردمی که آن روزها کف خیابان برای بدیهی ترین حقوق شهروندی کف خیابان مورد اصابت گلوله قرار می گرفتند بیگانه بودند!؟
مگر می توان فراموش کرد روزهایی که مهدی طارمی ،علیرضا جهانبخش برای کودتا علیه دراگان اسکوچیچ و آوردن کیروش از همه مهمتر چانه زنی برای پاداش جام جهانی (حواله واردات خودروی گرانقیمت) به پاستور رفتند و با مخبر دزفولی و پسرش لابی می کردند فراموش کنیم!؟
مراسم بدرقه که برایشان ترتیب دادند برای دریافت ۱۰سکه طلا چنان مقابل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ۶کلاسه وقت ایران سر خم کردند که تا آن روز بعید میدانم مقابل پدر و مادرشان تعظیم کرده باشند!؟

تیم اعزامی به قطر در کمال بی تفاوتی در مواجه با خبرنگاران محکم پاسخ می دادند تمرکزمان روی فوتبال است و کاری به سیاست و اتفاقات رخ داده در ایران نداریم!؟
همین نسل منفعت طلب بی ریشه فوتبال ایران به لطف آرشیو توییتر ،اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی پیام تبریک تسلیت برای مقامات حکومتی و صاحب قدرت را برای تدوام بهره بردن از رانت های ریز و درشت فراموش نمی کنند!؟
طبق قانون فیفا تیم ها حاضر در جام جهانی برای بخش مدیا در مقابل عکاس این نهاد عکس بگیرند، و از آنجاییکه بقول جهانبخش قرار نبود تمام تصاویر و عکس های گرفته شده در آتلیه رسانه ایی شود،حسابی ژست گرفتند قهقه زدند به شکلی که لوزالمعده شان از ۱۰۰کیلومتری قابل مشاهده بود!؟
بحث این نیست که چرا عکس گرفتند، حرف این است که اینها تصور می کنند مرگ و ماتم تنها متعلق همسایه است و جهان تا ابد برای این نسل ماندگار خواهد بود!؟
امثال طارمی و جهانبخش از علی خامنه ایی تا پیام تسلیت قاسم سلیمانی ،ابراز همدردی برای مردم فلسطین ،غزه یا یمن را فراموش نمی کنند،گردن انداختن چفیه فلسطینی در مراسم ابتدای بازی فراموش نمی کنند!؟


اما برای مردم ایران همان خاکی که در آن متولد شدند از پول مالیات همین جماعت رنج کشیده تحت ستم و استبداد قراردادهای میلیاردی به جیب می زنند،پنت هاوس یا خودروی لاکچری صاحب شدند یک کلام حاضر نیستند دفاع کنند!؟
جالب اینجاست در همان ایام تعداد زیادی از ورزشکاران رشته های مختلف که ۱دهم درآمد فوتبالیست ها را هم ندارد در حمایت از مردم ایران از ورزش حرفه ایی کنار کشیدند!؟
بسیاری از این اسامی که در رشته های خود عنوان دار چهره های مطرح بودند با اینکه در سن مناسب بودند اگر سکوت می کردند با توجه اینکه در آن ورزش توجه رسانه ایی،پخش زنده ایی وجود نداشت(بغیر رقابتهای بین المللی و المپیک)می توانستند سالها تداوم داشته باشند!؟
اما کنار کشیدند تا نامشان جاودان بماند،اما در سوی دیگر فوتبالیستی که به مرز بازنشستگی رسیده است و از لحاظ مالی آنقدر ثروت اندوخته است که چند نسل بعد او نیز می توانند تامین شوند حاضر نشدند کلامی از مردمی که هیچ از امثال امیرنصر آزادانی فوتبالیست ۲۶ساله اهل اصفهان که در تراکتور بابسیاری از این فوتبالیستها هم بازی بود دفاع کنند!؟
خبرنگار در میکسذون بعد بازی از سیدحسین حسینی در مورد دستگیری وریا غفوری کاپیتان و هم بازی او در استقلال در بحبوبه اعتراضات پرسشی انجام داد و گلر آبی پوشان پایتخت جوری خود را به نشنیدن زد که گویی سالهاست ناشنوا است!؟
جالب است امثال مهدی طارمی ،جهانبخش ،احسان حاج صفی ،کریم انصاری فرد و تعداد دیگر از لژیونرها که عضو اتحادیه بازیکنان حرفه ایی دنیا هستند می توانستند و می توانند صدای هم صنفی خود باشند که در حبس است و حکم سنگین دارد باشند!؟
نهایت چه می شد به بازیکن ۳۴ساله می گفتند به تیم ملی دعوت نمی شوی !؟
وقتی بیش از ۱۵سال در سطح اول به تمکن مالی رسیده است حالا یک سال زودتر کنارگیری میکرد و نامش جاودان می ماند بهتر بود یا اینکه این روزها سرنخواستن ایشان دعواست!؟
قیاس ساده این نسل با نسلی مانند علی کریمی ،علی دایی،کریم باقری و مهدی مهدوی کیا که هزینه کنار مردم بودند را پرداخت کردند و نامشان تا ابد در تارک تاریخ باقی خواهد ماند!؟
اگر این نسل جای علی دایی بودند که به خاطر حمایت اش از مردم پشت درب فروشگاه اش عرزشی ها هرچه لایق خود و خانوادهایشان بود نوشتن و یا هواپیمای حامل دختر و همسرش را روی آسمان که در مسیر دبی بود باز نمیگرداندند چه میکردند!؟
تیم ملی امید را از مهدوی کیا گرفتند،کریم باقری با ترفند رضا درویش با دروغ تمایلی به همکاری ندارد از پرسپولیس دور کردند و حتی مجوز حضورش به عنوان دستیار اسکوچیچ را هم نمیدهند!؟
علی کریمی را هم که همگان می دانیم چه کردند که مجبور به ترک نخواسته ایران شد!؟
خلاصه این رفتارها و عملکردها را کنار هم بگذارید تا خوب متوجه شوید این قماش فوتبالیست های امروزی چرا خواستگاه اجتماعی بین مردم ایران (نه عرزشی ها جیره مواجب بگیر )ندارند!؟