آماده-باش کامل در مقابل تمامی تهدیدات جمهوری اسلامی هستیم

0
320
کاخ سفید گفت رئیس جمهوری ایالات متحده و نتانیاهو در گفتگوی تلفنی از «اعزام نیروی جدید دفاعی ایالات متحده» گفتگو کردند؛ حزب الله برای اولین بار از هنگام کشته شدن فرمانده به شمال اسرائیل راکت شلیک کرد.

نیروهای دفاعی اسرائیل روز پنجشنبه گفت با توجه به احتمال پاسخی به ترور فرمانده نظامی حزب الله در بیروت و رهبر حماس در تهران در هفتهٔ جاری، ارتش در «آماده-باش کامل» قرار دارد، و اطمینان داد نیروی نظامی کشور می-داند چگونه از پس هر تهدیدی برآید.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر نیز در همین اوان با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده گفتگوی تلفنی داشت. کاخ سفید تأکد کرد آمریکا به دفاع از امنیت اسرائیل «در مقابل تمام تهدیدات جمهوری اسلامی» متعهد است. دو رهبر از اعزام نیروهای جدید نظامی ایالات متحده برای محافظت در مقابل حمله-های احتمالی با موشک بالستیک و پهباد گفتگو کردند.

این گفتگو همزمان شد با گزارش تلویزیون اسرائیل از فعالیت کشور در مراحل نهایی ائتلافی منطقه-ای و بین المللی برای هماهنگی مقابله با واکنش بالقوهٔ ایران و حزب الله به کشته شدن اسمعیل هنیه و فؤاد شُکر، مانند شب شباهنگاه ۱۳ تا ۱۴ آوریل که جمهوری اسلامی صدها پهباد و موشک به اسرائیل شلیک کرد.

تایمز اسرائیل نوشت؛ گرچه نیروهای دفاعی مسؤولیت کشتن شُکر را به عهده گرفته، اما اسرائيل در خصوص ترور هنیه، که حماس و جمهوری اسلامی و متحدان ایشان به این کشور منتسب می-کنند، اظهار نظر رسمی نکرده است.

روز پنجشنبه دریابان دانیل هگاری سخنگوی نیروهای دفاعی در پاسخ به پرسشی راجع به هنیه گفت «ما پنجشنبه شب در لبنان اقدام به بمباران کردیم و فؤاد شُکر را در حملهٔ هوایی نقطه-زن کشتیم. آن شب حملهٔ هوایی دیگری در سراسر خاورمیانه در کار نبود، نه یک موشک و نه یک پهباد. در این زمینه بیش از این سخن نمی-گویم.»

ساعاتی پیش از آن نیویورک تایمز گزارش کرده بود که انفجار صبح چهارشنبه که هنیه و بادیگاردش را کشت کار یک بمب بسیار پیچیده و کنترل از راه دور بود که حدود دو ماه پیش مخفیانه در اتاقی در مهمانسرای تهران که رهبر آنجا اقامت کرده بود، جاسازی شده بود.