افزایش تنش بین حزب الله لبنان و اسرائیل

0
140

در پی تبادل روزانه آتش بین شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و نیروهای اسرائیلی، آتش‌سوزی‌های بزرگی در جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی دو طرف رخ داده است. افزایش تنش‌ها در مرز دو کشور، ده‌ها هزار هکتار از زمین‌های جنوب لبنان و شمال اسرائیل را نابود کرده و نگرانی از آسیب غیرقابل جبران به مناطق مرزی را افزایش داده است.

تصاویر آتش‌سوزی‌هایی که با موشک‌های حزب‌الله در اسرائیل ایجاد شده، خشم عمومی در این کشور را برانگیخته است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت: «وقت آن رسیده که کل لبنان بسوزد.»

حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام در پاسخ به ترور محمد نعمه ناصر (الحاج ابونعمه) در جنوب لبنان انجام شده است. او سومین فرمانده ارشد حزب‌الله است که در جنوب لبنان طی 9 ماه گذشته کشته شده است. تنش‌ها در جنوب لبنان پس از عملیات اسرائیل، همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

به گفته منابع محلی، هواپیماهای جنگی اسرائیل، روز گذشته، به مناطق مختلف جنوب لبنان حمله کردند و دیوار صوتی را در بیروت و صیدا شکستند. حزب‌الله نیز در پاسخ به این حملات، پایگاه‌های نظامی اسرائیل را هدف قرار داد.
حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ترور فرمانده‌اش در شهر صور، بیش از 200 موشک به مقرهای نظامی اسرائیل از جمله مقر «فرماندهی لشکر 91» و «لشکر زرهی هفتم» شلیک کرده است. یک سرباز اسرائیلی نیز در حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در جولان سوریه کشته شد.

العربیه نوشت؛ با افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و «حزب‌الله» و نگرانی از حمله گسترده ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، شماری از شبه‌نظامیان عراقی به حالت آماده‌باش درآمدند.

گروه‌های مسلح عراقی وابسته به جمهوری اسلامی، موسوم به «مقاومت اسلامی عراق»، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه 14 تیر، نسبت به آغاز جنگ فراگیر در لبنان هشدار دادند.

این شبه‌نظامیان شامل گردان‌های حزب‌الله، النجباء و گردان‌های سیدالشهداء است که همگی هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارند و طی ماه‌های گذشته حملاتی علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه «داعش» انجام داده‌اند.