هشدار به جمهوری اسلامی برای برنامه هسته‌ای و ارسال موشک به روسیه توسط رهبران گروه ۷ 

0
415

رهبران گروه هفت روز جمعه به جمهوری اسلامی نسبت به پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای هشدار دادند و گفتند در صورت انتقال موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به روسیه، آماده اجرای اقدامات جدید خواهند بود.

در این بیانیه آمده است: «ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف و معکوس کند. ضمن اینکه جمهوری اسلامی باید ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، متوقف نماید».

این بیانیه رهبران گروه هفت بعد از آن منتشر می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای غنی‌سازی جدیدی در تاسیسات فردو نصب کرده است.

در ادامه بیانیه گروه هفت آمده است: «جمهوری اسلامی باید در گفت‌وگوهای جدی شرکت کند و با همکاری کامل و انطباق با مکانیسم نظارت و راستی آزمایی آژانس تضمین‌های قانع‌کننده‌ای بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش منحصرا صلح‌آمیز است.»

یورونیوز در این رابطه نوشت؛ این رهبران همچنین به جمهوری اسلامی درباره انعقاد قراردادی برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داددند و افزودند: «ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم کمک به جنگ روسیه در اوکراین را متوقف کند و موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط را به این کشور انتقال ندهد، زیرا این یک تشدید اساسی تنش و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا خواهد بود».

گروه هفت (G7) یک سازمان بین‌دولتی متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به اضافه اتحادیه اروپا (عضو غیرشماری) است. این سازمان حول ارزش‌های مشترک کثرت‌گرایی، لیبرال دموکراسی و دولت نیابتی سازماندهی شده‌است. از سال ۲۰۲۰، اعضای جی۷، اقتصادهای پیشرفته بزرگ صندوق بین‌المللی پول هستند و بیش از نیمی از دارایی خالص جهانی (بیش از ۲۰۰ تریلیون دلار)، ۳۰ تا ۴۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۱۰ درصد از جمعیت جهان (۷۷۰ میلیون نفر) را تشکیل می‌دهند و اعضای آن، روابط نزدیک دوجانبه سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی در امور جهانی دارند.

تا سال ۱۹۷۶ این گروه شش عضو داشت. در سال ۱۹۷۶ با پیوستن کانادا به جمع کشورهای عضو، این گروه به «گروه هفت» (G7) تبدیل گردید.