گفت‌وگوی نتانیاهو و بایدن درباره واکنش اسرائیل به حمله موشکی جمهوری اسلامی

0
283

در تماس تلفنی اخیر میان جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، موضوعات مهمی از جمله عملیات نظامی جاری اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین حملات اخیر از سوی جمهوری اسلامی مورد بحث قرار گرفت. این تماس که ۳۰ دقیقه به طول انجامید، اولین گفت‌وگوی آنها از ۲۱ اوت بود و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در این گفتگو حضور داشت.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از صدای آمریکا، کاخ سفید این مکالمه را «صریح و مفید» توصیف کرده اما اذعان کرد که اختلاف‌نظرهایی میان دو طرف وجود دارد. بیانیه کاخ سفید اشاره می‌کند که بایدن حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کرده و بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تأکید کرده است. او همچنین بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات حزب‌الله تأکید کرده، اما بر لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان نیز تأکید کرده است.

در حال حاضر، نتانیاهو در حال بررسی واکنش مناسب به حملات جمهوری اسلامی است. این حملات شامل شلیک حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائیل بوده که منجر به تشدید درگیری‌ها شده است. با این حال، رئیس‌جمهوری آمریکا از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند.

وب‌سایت آکسیوس گزارش داده که نتانیاهو در جلساتی با اعضای ارشد کابینه و فرماندهان ارتش در خصوص واکنش‌های تلافی‌جویانه بحث و بررسی کرده است. وزیر دفاع اسرائیل، یوآف گالانت، نیز اعلام کرده که حمله احتمالی اسرائیل به ایران «غافلگیرکننده و مهلک» خواهد بود، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.