کشف آتشکده ساسانی در کوهدشت لرستان؛ گامی مهم در بازسازی تاریخ ساسانی

0
164

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از کشف یک آتشکده ساسانی در نزدیکی یکی از روستاهای شهرستان کوهدشت خبر داد و اعلام کرد که این کشف به شناسایی حلقه مفقوده تاریخی دوره ساسانی در این منطقه کمک شایانی کرده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از ایلنا، عطا حسن‌پور با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز که در اوایل بهار امسال در روستای رشیدآباد (تنگ‌وراز) کوهدشت صورت گرفت، اعلام کرد که به دنبال این فعالیت‌های غیرقانونی، «عملیات نجات‌بخشی و کاوش اضطراری» آغاز شده است.

وی افزود که با انجام «رصدهای اطلاعاتی و امنیتی»، موفق به شناسایی و بازداشت کاوشگر غیرمجاز شده‌اند و پس از تأمین اعتبار و برگزاری رایزنی‌های لازم، این کاوش به مدت ۱۵ روز تحت سرپرستی دکتر سجاد علی‌بیگی انجام شد.

حسن‌پور تاکید کرد که در این کاوش میدانی، بخش‌های مهمی از آتشکده ساسانی کشف شده که به ویژه در غرب لرستان از اهمیت بالایی برخوردار است و به شناسایی حلقه مفقوده تاریخی این دوره در منطقه کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین از کشف اجزای مهمی همچون «چهارطاقی اصلی (چهار جرز)، مجمر آتشدان، عناصر و زوایای معماری شامل گچبری‌های تزئینی، تالار طواف و حصار بیرونی آتشکده» خبر داد و تأکید کرد که این یافته‌ها به درک بهتر از فرهنگ و هنر ساسانیان در این منطقه کمک می‌کند.