واشنگتن پست: جمهوری اسلامی در جستجوی همکاری با چین برای توسعه ماهواره‌های تجسسی

0
7

مقامات امنیتی غربی اعلام کردند که جمهوری اسلامی در تلاش است تا با دو شرکت چینی که در ساخت ماهواره‌های کوچک با دوربین‌های پیشرفته تخصص دارند، همکاری کند. این اقدام نگرانی‌هایی را در مورد کاربردهای نظامی احتمالی آن به وجود آورده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، در ماه‌های اخیر، هیأت‌هایی از سپاه پاسداران با شرکت‌های چینی دیدارهایی داشته‌اند که هر دو در زمینه ساخت و بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجش از دور با دوربین‌های پیشرفته فعالیت می‌کنند. این دو شرکت چینی، ماهواره‌هایی با تجهیزات نوری تولید می‌کنند که حداقل دو برابر حساس‌تر از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های جمهوری اسلامی هستند.

جمهوری اسلامی به دنبال توسعه توانایی‌های تجسس از راه دور و جمع‌آوری اطلاعات خود، از جمله تصاویر با وضوح بالا از اهداف نظامی در اسرائیل و سراسر خاورمیانه است. این همکاری‌ها در حالی مورد توجه قرار گرفته‌اند که هرگونه توافقی می‌تواند به جمهوری اسلامی امکان دهد تا به طور قابل توجهی توانایی جاسوسی خود از تأسیسات نظامی ایالات متحده و اسرائیل و همچنین رقبای عربی خود در خلیج فارس را بهبود بخشد.

دیدار هيأت‌های سپاه با شرکت‌های چینی در شرایطی انجام می‌شود که روابط نزدیک پکن و تهران پس از امضای توافق همکاری سیاسی و اقتصادی ۲۵ ساله بین وزرای خارجه دو کشور از سه سال پیش، تقویت شده است. جمهوری اسلامی پیشتر نیز از روسیه برای توسعه شبکه ماهواره‌های تجسسی تحت کنترل خود کمک خواسته بود.

واشنگتن پست با انتشار نتایج یک ارزیابی محرمانه هشدار می‌دهد که توافق با چین می‌تواند به جمهوری اسلامی قابلیت هدف‌گیری پیشرفته‌تری برای زرادخانه موشک‌های بالستیک خود بدهد. همچنین جمهوری اسلامی ممکن است بتواند اطلاعات ماهواره‌ای را به متحدانی مانند حوثی‌های یمن یا گروه‌های شبه‌نظامی سوریه و عراق ارائه دهد.

در حالی که هنوز گزارشی از توافق رسمی منتشر نشده، ارزیابی واشنگتن پست نشان‌دهنده روابط رو به رشد بین تهران و یکی از این شرکت‌ها، یعنی شرکت «چانگ گوانگ» است. این شرکت ماهواره‌های کوچک و کم‌هزینه‌ای تولید می‌کند که قادر به تهیه تصاویر با وضوح بالا هستند.

تحلیلگران معتقدند که رژیم کمونیستی چین ممکن است از دید خود یک پوشش غیرنظامی مشروع برای کمک به برنامه فضایی جمهوری اسلامی داشته باشد، زیرا ماهواره‌های تجسسی کاربردهای غیرنظامی متعددی دارند. همچنین، حزب کمونیست به دنبال ارتقای اتحاد خود با جمهوری اسلامی است، در حالی که مقامات چینی درباره ارائه کمک‌های نظامی محتاط هستند تا تنش‌ها را با همسایگان ایران افزایش ندهند.

مسکو همچنان بزرگترین حامی برنامه فضایی نوپای جمهوری اسلامی باقی مانده و از سال ۲۰۲۲ تاکنون دست‌کم دو ماهواره تجسسی جمهوری اسلامی را به مدار پرتاب کرده است. جمهوری اسلامی ادعا کرده که در ژانویه با استفاده از موشک‌های خود، چهار ماهواره را با موفقیت پرتاب کرده است.