فؤاد شکر عالی‌ترین مقام نظامی حزب‌الله در بمباران اسرائیل کشته شد

0
441

اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه 9 مرداد طی حمله‌ای هوایی با شلیک 3 موشک حومه جنوبی بیروت را بمباران کرد.

در این‌باره ارتش اسرائیل اعلام کرد که هدف از این حمله، خنثی کردن «فرمانده مسئول حمله موشکی به مجدل شمس» است که طی آن ورزشگاهی در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه هدف گرفته شد.

منابع خبری می‌گویند که فرمانده کشته شده حزب‌الله از نظر درجه اهمیت در ساختار تشکیلاتی این گروه شبه‌نظامی، در سطح «عماد مغنیه» است؛ از سویی گزارش‌های خبری اولیه حاکی از آن است که «فواد شکر» ملقب به «حاج محسن» مشاور نظامی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است و مدیر طرح موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله در این حمله اسرائیل هدف گرفته شده است.

در این گزارش‌ها همچنین آمده است که فؤاد شکر، اولین فرمانده نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان است که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد و بیش از 30 سال در صفوف شبه‌نظامیان حزب‌الله فعالیت می‌کرد.

واشینگتن پاداشی تا سقف 5 میلیون دلار را در ازای دریافت هر گونه اطلاعات درباره فؤاد شکر، تعیین کرده بود.

فرمانده کشته شده حزب‌الله از نظر سطح اهمیت در سازمان این گروه شبه‌نظامی، در سطح «عماد مغنیه» بود.

بر اساس گزارش‌های واشینگتن، فؤاد شکر به شبه‌نظامیان حزب‌الله و نیروهای رژیم سوریه در حملات نظامی آنها علیه نیروهای مخالف رژیم سوریه کمک می‌کرد.

به گفته واشینگتن، فؤاد شکر «دوست نزدیک» عماد مغنیه، فرمانده سابق کشته شده حزب‌الله بود.

العربیه نوشت، فؤاد شکر همچنین «نقشی محوری» را در انفجار پادگان‌ تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در 23 اکتبر 1983 که به کشته شدن 241 نفر از نظامیان آمریکایی و زخمی شدن 128 نفر دیگر منجر شد، ایفا کرده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده، در تاریخ 10 سپتامبر 2019، فؤاد شکر را تحت فرمان اجرایی 13224، به‌عنوان تروریست جهانی ویژه شناخت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از آن نیز از 21 ژوئیه 2015، فؤاد شکر را تحت فرمان اجرایی 13582 به‌دلیل فعالیت‌هایش که به نفع حزب‌الله یا به نمایندگی از آن انجام شده است، به‌عنوان تروریست جهانی شناخته بود.