عراقچی :‌ اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهیم داد

0
120

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به مذاکرات وین، گفت: تحریم های بخشی و اشخاص همه باید برداشته شود البته فکر می‌کنم در زمینه تحریم‌های بخشی تفاهماتی وجود دارد در عین حال اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهیم داد.

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر نظر طرف‌های مقابل و آمریکا پیرامون لیست پیشنهادی جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها، گفت: این بحث در جریان است، تحریم‌هایی که آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده دو نوع است؛ نخست تحریم‌های موضوعی یا به اصطلاح بخشی مانند تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه، کشتی رانی، پتروشیمی، ساختمان و خودرو و دیگری تحریم‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.

وی اضافه کرد: لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیست طولانی و حدود هزار و 500 مورد است اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد، تحریم‎های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آنها هستیم.

عراقچی در پاسخ به سوال درباره اینکه گفت و گوها تا چه زمان ادامه دارد، گفت: زمان مشخصی را نمی‌توان پیش بینی کرد ما اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شود، اگر احساس کنیم که در طرف های مقابل ما جدیت وجود ندارد و یا دنبال خرید زمان یا افزودن موضوعات دیگر به مباحث هستند، مذاکرات را قطع خواهیم کرد، در عین حال عجله نمی‌کنیم و شتاب زدگی نداریم، زیرا مباحث جدی در مذاکرات مطرح است که باید با دقت کافی مورد نظر قرار گیرد و بحث و بررسی شود.

خانه ملت گزارش داد؛ بنابراین نه شتاب زده خواهیم بود و نه اجازه فرسایشی شدن می‌دهیم لذا با دقت مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا چالش‌ها برطرف شود.