عالیه مطلب‌زاده پس از ۲۳ روز بازداشت با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از بند ۲۰۹ اوین آزاد شد

0
173

همسر عالیه مطلب‎زاده گفت که این عکاس و فعال حقوق زنان عصر روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه پس از ۲۳ روز بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاهش آزاد شده است. صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب زاده، با اظهار اینکه به همسرش اتهامات متعدد امنیتی وارد شده است گفت آنها امیدوارند عالیه مطلب زاده در دادگاه از اتهامات تبرئه و به طور قطعی آزاد شود.

عالیه مطلب زاده در روز ششم آذر ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد و تا زمان آزادی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی بود. ماموران وزارت اطلاعات ابتدا روز ۲۷ مهرماه ۱۳۹۵ به منزل او رفته و پس از تفتیش چند ساعته خانه، بسیاری از وسایل شخصی خانم مطلب‎زاده، همسر و دخترش را ضبط کردند و پس از آن در تاریخ ۶ آذر ماه طی تماس تلفنی از او خواستند برای پس گرفتن وسایل توقیف شده به وزارت اطلاعات مراجعه کند اما او پس از مراجعه توسط ماموران دستگیر و روانه زندان اوین شد.

عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان، عضو کمپین یک میلیون امضاء و کمپین حمایت از قربانیان اسید پاشی است. او همچنین فیلمی با عنوان «زنان قربانی خشونت در جامعه را فراموش نکنیم» را در مورد اسیدپاشی بر روی زنان ساخته است. برخی از عکس‎های او از درگیری‎های کوی دانشگاه تهران (۱۳۷۸) و همچنین عکسی که نسرین ستوده را در دوره بازداشت در حالیکه دستبند به دست داشت مقابل ساختمان کانون وکلا به همراه همسرش نشان می داد، بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‎زاده، در گفتگوی قبلی خود گفته بود: «عالیه را با فریب و با روندی غیرقانونی بازداشت کردند. اگر به عالیه می گفتند حکم بازداشت دارد خودش را به زندان معرفی می کرد. اما ناراحت کننده این است که او را با فریب دادند. به او گفته شد برای گرفتن بقیه وسایل به وزارت اطلاعات برود و بعد در انجا بازداشت شد. عالیه مدافع این دولت بود و بسیار فعال در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و حتی خبرگان بود. اینگونه رفتار با چنین شهروندی قشنگ نیست و این رفتارها به عنوان ننگ در تاریخ خواهد ماند.»

تفتیش خانه عالیه مطلب زاده در ۲۷ مهر ۱۳۹۵ توسط ماموران وزارت اطلاعات یک روز پس از بازگشت او از ورک شاپی با موضوع توانمند سازی زنان در گرجستان صورت گرفت و به گفته صدرا عبداللهی در جریبان احضار به وزارت اطلاعات  او درباره سفرش به گرجستان پرسیده شده» بود. نزدیک به ده روز بعد از این سفر عاله مطلب‎زاده بازداشت شده بود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین‎اللملی حقوق بشر در ایران؛ همزمان با بازداشت عالیه مطلب‎زاده رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز شنبه ششم آذر ماه در صفحه فیسبوک خود از احضار ۲۰ تن از زنان فعال در حوزه حقوق زنان خبر داد. او نوشت که «این احضارها همچنان ادامه دارد». طبق اطلاعاتی که کمپین به دست آورده، تمامی این فعالان زن پس از بازگشت از سفرشان به گرجستان برای حضور در ورک شاپی در حوزه روزنامه نگاری و توانمند سازی زنان در اواخر مهرماه امسال(۹۵) مورد بازجویی قرار گرفته اند.