رویترز: “جمهوری اسلامی در آستانه تحویل صدها موشک بالستیک به روسیه”

0
286

براساس گزارش رویترز، پرسنل نظامی روسیه در ایران برای استفاده از سامانه موشکی دوربرد فتح-۳۶۰ آموزش دیده‌اند. گفته می‌شود که نمایندگان روسیه و مقامات جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۳ دسامبر قراردادی برای فتح-۳۶۰ و یک سامانه موشکی دیگر به نام ابابیل، که توسط سازمان صنایع هوافضای جمهوری اسلامی ساخته شده، امضا کرده‌اند.

این پرسنل روسی به ایران سفر کرده‌اند تا نحوه کار با فتح-۳۶۰ را که می‌تواند تا ۱۲۰ کیلومتر برد و کلاهکی به وزن ۱۵۰ کیلوگرم حمل کند، بیاموزند. پس از آموزش، انتظار می‌رود که موشک‌ها به روسیه تحویل داده شوند تا در جنگ علیه اوکراین استفاده شوند.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده هشدار داده است که چنین همکاری‌ای بین جمهوری اسلامی و روسیه می‌تواند به افزایش حمایت جمهوری اسلامی از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین منجر شود. این مقام اعلام کرده که ایالات متحده و متحدان ناتو آماده پاسخگویی سریع به هرگونه نقل و انتقال سلاح از ایران به روسیه هستند.

جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده که یک مشارکت راهبردی بلندمدت با روسیه ایجاد کرده، اما تأکید کرده که تا پایان درگیری در اوکراین، از انتقال هرگونه سلاح، از جمله موشک‌ها، خودداری خواهد کرد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان؛ در حال حاضر، زمان دقیق تحویل موشک‌های فتح-۳۶۰ به روسیه مشخص نیست، اما گفته می‌شود که این کار به زودی انجام خواهد شد. یک منبع سوم نیز تأیید کرده که روسیه سربازانی را برای آموزش استفاده از سامانه‌های موشکی جمهوری اسلامی به ایران فرستاده است که به عنوان یک رویه معمول بین دو کشور در نظر گرفته می‌شود.