حسین اللهکرم گفت: انتخابات آزاد در چارچوب قانون معنا پیدا میکند وگرنه هرج و مرج میشود، احمدینژاد نیز طرفدار هرج و مرج نیست، بلکه طرفدار انتخابات آزاد است.
به گزارش خبرآنلاین، حاشیههای محمود احمدینزاد تمامی ندارد، او وقتی از بست نشینی در حرم عبدالعظیم حسنی و معرکه گیری مقابل قوه قضائیه برای جلب افکارعمومی نتیجه ای نگرفت، دست به قلم شد و خطاب به خامنه ای نامه ای نوشت که از نگاه بسیاری از سیاسیون ساختارشکنی محسوب می شود.
اما حسین اللهکرم چنین اعتقادی ندارد و می گوید: احمدی نژاد یکسری اعتراض هایی دارد که شاید ریشه هایی هم داشته باشد. او اعتراضاتش را می گوید و به نظر من اعتراضاتش را به صورت مدنی مطرح می کند.
مشروح گفت و گوی با اللهکرم را در ادامه بخوانید.
به نظرتان عاقبت احمدینژاد به کجا می رسد و چه سرنوشتی پیدا می کند؟
احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور اسبق این کشور نظراتی دارد. از آنجا که نظام بر پایه سه مولفه «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بنا شده، او آزادی ابراز عقیده دارد و نظر خود را ابراز می کند.
برخی معتقدند با آقای احمدی نژاد باید برخورد قانونی صورت گیرد، نظر شما چیست؟
احمدی نژاد یکسری اعتراض هایی دارد که شاید ریشه هایی هم داشته باشد. او اعتراضاتش را می گوید و به نظر من اعتراضاتش را نیز به صورت مدنی مطرح می کند. مثلا ما اعتراضات دی ماه را داشتیم، که برخی اعتراض و برخی به شکل اغتشاش بود. به نظر من او نسبت به اعتراضات دی ماه بسیار مدنی تر اعتراضات یا -بهتر است بگویم- مطالبش را دارد بیان می کند.
نامه ای که اخیراً آقای احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب نوشت از دیدگاه برخی ساختارشکنی محسوب می شود …
کدام قسمتش.
آن قسمتی که آقای احمدی نژاد با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان، تأکید بر برگزاری انتخابات آزاد کرد و حتی خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه شد.
خوب او در جایگاه تعیین تکلیف کردن برای سران قوا نیست. در جایگاه ابراز مطالبش است و در همین حد باید درباره آن بحث شود.
خودتان نامه اخیر آقای احمدی نژاد را مطالعه کردید، چه برداشتی از آن نامه دارید؟، آیا او می خواست تعیین تکلیف کند یا فقط مطالبش را بگوید؟
اگر هم برداشت شما یا دیگری از نامه آقای احمدی نژاد تعیین تکلیف باشد، می گویم او جایگاه تعیین تکلیف ندارد. بنابراین فقط می ماند ابراز مطالب که من به همین حالت دوم معتقدم.
درخواستی که آقای احمدی نژاد برای برگزاری انتخابات آزاد مطرح کرد، یک دوگانه و تعارض است، او سال 84 و 88 از طریق شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت و رئیس جمهور شد، اما امروز صحبت از لزوم برگزاری انتخابات آزاد می کند و می گوید «شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می کند». این نقد آقای احمدی نژاد را به شورای نگهبان وارد می دانید یا معتقدید او دچار تعارض و دوگانگی شده است؟
به نظر من انتخابات آزاد و قانونی با هم تفاوتی ندارند. آقای احمدی نژاد معتقد به انتخابات آزاد است اما برگزاری انتخابات آزاد خارج از قانون امکان پذیر نیست چون هرج و مرج می شود. انتخابات بدون نظارت شورای نگهبان آزاد نخواهد بود چون قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر بر انتخابات قرار داده است، کسی هم نمی تواند این را نفی کند.
در واقع شما برخلاف آقای احمدی نژاد معتقدید ما هرچه انتخابات داشتیم، آزاد بوده است؟
انتخابات ما آزاد بوده چون در چارچوب قانون برگزار شده است.
پس آقای احمدی نژاد به چه موضوعی معترض است که تأکید بر برگزاری انتخابات آزاد دارد؟
این سئوال را از من می پرسید یا از احمدی نژاد؟
بالاخره آقای احمدی نژاد نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت وه خواستار برگزاری انتخابات آزاد بدون مهندسی شورای نگهبان شد.
اینها ابراز مطالبات است که آقای احمدی نژاد نه جایگاه قانونی و نه اختیارات لازم در این زمینه دارد. معتقدم هر کسی از جمله احمدی نژاد یا آحاد ملت می تواند مطالبات خود را بازگو کند.
مطالبه آقای احمدی نژاد درباره برگزاری انتخابات آزاد می تواند منجر به تشویش اذهان عمومی شود؟ یعنی بخشی از مردم تصور کنند که تاکنون انتخابات آزاد نداشتهایم که احمدی نژاد چنین درخواستی را دارد؟
هر کس این طور فکر می کند باید بداند انتخابات آزاد در چارچوب قانون معنا پیدا می کند وگرنه هرج و مرج می شود، احمدی نژاد نیز طرفدار هرج و مرج نیست، بلکه طرفدار انتخابات آزاد است. حالا اینکه شورای نگهبان در برگزاری انتخابات نباشد این جایگاه قانونی ندارد و در تضاد با قانون است.
پس شما معتقدید احمدی نژاد حرف ساختارشکنانه ای نزده است؟
من نگفتم احمدی نژاد حرف ساختارشکنانه زده یا نزده است. من گفتم در مقام ارائه مطالب و مطالبات خودش بوده است.
به نظرتان مطالبات و حرف های آقای احمدی نژاد در جامعه مورد پذیرش قرار می گیرد؟
در یک کشور آزاد در چارچوب قانون، افراد می توانند مطالبات خودشان را بگویند، گاهی ممکن است مطالبات آنها مخالف قانون هم باشد که مردم آن را نخواهند پذیرفت.