حمله اسرائیل به مؤسسات مالی لبنانی مرتبط با جمهوری اسلامی

0
0

گزارش جدیدی از عملیات اسرائیل علیه مؤسسه مالی «قرض‌الحسنه » (AQAH) که به عنوان بازوی مالی حزب‌الله لبنان شناخته می‌شود، منتشر شده است. بنا به گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی این عملیات به منظور مختل کردن جریان‌های مالی جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان صورت گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری وای‌نت، از روز یکشنبه، اسرائیل به شعبات این مؤسسه حمله کرده است.

نقش القرض الحسن در ساختار مالی حزب‌الله:
مؤسسهٔ قرض‌الحسنه که به عنوان یک بانک عمل می‌کند، ابزاری برای حزب‌الله جهت دور زدن سیستم بانکی لبنان و اعمال پولشویی و دور زدن تحریم‌ها، به ویژه از طریق حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی بوده است. با وجود اینکه این موسسه به عنوان نهادی برای اعطای وام به نیازمندان تأسیس شد، به تدریج به یک بانک کامل تبدیل شده است.

تفاوت‌های القرض الحسن با سایر بانک‌های لبنانی:
یکی از ویژگی‌های متمایز القرض الحسن این است که تحت نظارت بانک مرکزی لبنان قرار ندارد و فاقد مجوز بانکی است. همچنین، به دلیل دسته‌بندی به عنوان سازمان غیرانتفاعی، از پرداخت مالیات نیز معاف است. این مؤسسه از سال ۲۰۱۶ تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد و بیش از ۲۰۰ هزار مشتری دارد.

هک و افشای اطلاعات:
در سال ۲۰۲۱، موسسه قرض‌الحسنه توسط یک گروه هکری به نام «اسپایدر زد» (SpiderZ) هک شد و اطلاعات حساب‌های نزدیک به ۴۰۰ هزار فرد و نهاد از جمله اعضای تحریم‌شده حزب‌الله منتشر شد. این اطلاعات نشان داد که معاملات این موسسه با سایر نهادهای مالی، علی‌رغم تحریم‌ها، همچنان ادامه دارد.

معاملات با نهادهای جمهوری‌اسلامی:
اسناد هک‌شده نشان می‌دهد که چندین نهاد وابسته به جمهوری اسلامی، از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد امام خمینی، در موسسه قرض‌الحسنه حساب داشته‌اند. همچنین، شرکت‌های ایرانی مانند ماهان ایر و ایران‌ایر نیز از جمله دارندگان حساب در این موسسه بوده‌اند.

حساب‌های مرتبط با رهبران و نهادهای جمهوری‌اسلامی:
اسناد نشان می‌دهند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نمایندگان آن و حتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مؤسسهٔ قرض‌الحسنه حساب داشته‌اند. همچنین، حساب‌هایی به نام «کمک‌های مالی برای کودکان یمن» وجود دارد که گفته می‌شود برای حمایت از حوثی‌ها در یمن استفاده شده‌اند.

نتیجه‌گیری:
این گزارش‌ها نه تنها به نقش مهم مؤسسه قرض‌الحسنه در تامین مالی حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی اشاره دارند، بلکه نشان‌دهنده گستردگی شبکه‌های مالی این گروه‌ها در لبنان و تعاملات آن‌ها با نهادهای جمهوری اسلامی است. عملیات اسرائیل در این راستا، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای محدود کردن نفوذ مالی حزب‌الله و قطع ارتباطات مالی آن با جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.