حماس دفتر خود از دوحه به بغداد انتقال می دهد

0
127

با افزایش فشارها بر جنبش حماس برای پذیرش آتش‌بس پیشنهادی از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منظور پایان دادن به جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها، دفتر حماس در حال برنامه‌ریزی برای ترک قطر و انتقال به عراق است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی قرار است مسئولیت حفاظت از رهبران، دفاتر و کارمندان حماس در بغداد را بر عهده بگیرد.

این برنامه‌ریزی در پی اجرای گفت‌وگوها میان اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس و نمایندگان دولت‌های عراق و جمهوری اسلامی صورت گرفت. یک نماینده ارشد پارلمان عراق و رهبر حزب سیاسی، طی اظهاراتی به روزنامه عراقی «ناسیونال»، اجرای این گفت‌وگوها را تائید کرد.

این روزنامه به نقل از منابع خود آورد که تیم‌های امنیتی و لجستیکی حماس برای نظارت بر آمادگی‌های لازم برای انجام این اقدام، راهی بغداد شدند.

این گزارش به نقل از یکی از نمایندگان برجسته پارلمان عراق که رابطه نزدیکی با حماس دارد، افزود: «این اقدام در مه گذشته توسط اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و نمایندگان دولت‌های عراق و جمهوری اسلامی مورد گفت‌وگو قرار گرفت».

العربیه نوشت؛ این نماینده مجلس عراق توضیح داد: «این اقدام احتمالی، ماه گذشته به طور جداگانه توسط هنیه و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در تماسی تلفنی مورد بررسی قرار گرفت».

با فروکش کردن امیدواری‌های در دستیابی به توافق اسرائیل و حماس بر سر آتش‌بس و مبادله اسرا، منابع آمریکایی پیش‌بینی کردند که قطر چه بسا رویکرد اعمال تحریم علیه حماس را با هدف سوق‌دادن آن به بازگشت به میز مذاکره، در پیش بگیرد.

جنبش مقاومت اسلامی با نام اختصاری حَماس، یک سازمان و تشکیلات سیاسی و نظامی اسلام‌گرای سنی مذهب است که بر نوار غزه در سرزمین‌های فلسطینی حکومت می‌کند. با وجود اینکه مقر حماس در شهر غزه است، در کرانه باختری که سازمان فتح کنترل آن را اعمال می‌کند، نیز حضور دارد. جنبش مقاومت اسلامی به‌طور گسترده‌ای به عنوان «نیروی سیاسی برتر و غالب» در سرزمین‌های فلسطینی در نظر گرفته می‌شود.

در سال ۱۹۸۷ اندکی پس از آغاز انتفاضه اول علیه اسرائیل، حماس توسط فعال فلسطینی، شیخ احمد یاسین تأسیس شد. این سازمان از مؤسسه خیریه «مجمع الاسلامیه» احمد یاسین، که در سال ۱۹۷۳ در غزه با همکاری و مشارکت اخوان المسلمین مستقر در مصر تأسیس شده بود، بنیان نهاده شد. حماس در اواخر دهه ۱۹۹۰ به‌طور فزاینده‌ای درگیر مناقشه اسرائیل و فلسطین شد؛ حماس یک گروه سیاسی است که با توافقات صلح آمیز که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد موافق نیست. آنها مقاومت مسلحانه را ترجیح می‌دهند. در سال ۲۰۰۶، آنها در انتخابات پیروز شدند و کنترل نوار غزه را از فتح گرفتند. حماس ایده به رسمیت شناختن اسرائیل و یافتن راه حلی مسالمت آمیز از طریق توافقنامه‌هایی مانند توافق اسلو را قبول ندارند.

مقاله قبلیهشدار برای فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی
مقاله بعدیمشخص شدن حریفان تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...