حقوق و پاداشهای نجومی هیات مدیره بانک‌ها افشا شد

0
293

طبق قانون تجارت، پاداش هیات مدیره در شرکت‌های سهامی عام و خاص می‌تواند ۳ تا ۶ درصد از سود خالص سال مالی باشد. برای شرکت‌های دولتی، حداکثر پاداش سالانه نباید از ۱۰ برابر حداقل حقوق شورای عالی کار، معادل ۵۳ میلیون و ۸۰ هزار تومان، بیشتر باشد. در سال گذشته، یازده بانک مجموعاً ۵ میلیارد و ۲۲ میلیون تومان به هیات مدیره خود پرداخت کردند، اما برخی بانک‌ها پاداش‌های میلیاردی برای هیات مدیره خود تصویب کرده‌اند و در عین حال، درباره شفافیت حقوق و پاداش‌ها اقدام نکرده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از رسانه‌های درون مرزی، میانگین وام سالانه کارمندان در بانک‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. در سال گذشته، یازده بانک مجموعاً ۵ میلیارد و ۲۲ میلیون تومان به عنوان حقوق به هیات مدیره خود پرداخت کردند.

با این حال، برخی از مجامع عمومی سالیانه بانک‌ها پاداش‌های میلیاردی برای اعضای هیات مدیره تصویب کرده‌اند. این وضعیت باعث شده تا موضوع شفافیت در مورد حقوق و پاداش‌های اعضای هیات مدیره در برخی از بانک‌ها مورد انتقاد قرار گیرد، زیرا تعدادی از بانک‌ها از ارائه اطلاعات دقیق در این زمینه خودداری کرده‌اند.