بسته شدن دفاتر موسسه آلمانی گوته در تهران

0
348

دفاتر موسسه «گوته» وابسته به دولت آلمان، صبح امروز توسط مأموران پلیس در تهران بسته شد. این اقدام به‌عنوان پاسخی احتمالی از سوی جمهوری اسلامی به بسته شدن مرکز اسلامی در هامبورگ تلقی می‌شود.

رسانه نور نیوز و خبرگزاری میزان اعلام کردند: «به نظر می‌رسد این اقدام متقابل در واکنش به تعطیلی مراکز فرهنگی و اسلامی در آلمان صورت گرفته است.»

در همین رابطه خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، گزارش داد که دو شعبه از «مراکز غیرقانونی» وابسته به دولت آلمان به دلیل نقض قوانین کشور و ارتکاب «اعمال غیرقانونی متعدد» و «تخلفات مالی گسترده» با دستور مقام قضایی تعطیل شدند. این رسانه همچنین به وجود تخلفات دیگر مراکز وابسته به آلمان در کشور اشاره کرد و افزود که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

مؤسسه غیرانتفاعی گوته که با هدف گسترش زبان و فرهنگ آلمانی فعالیت می‌کند، در سال ۱۹۹۵ توسط سفارت آلمان در ایران تأسیس شده و مسئول برگزاری آزمون‌های بین‌المللی است.

ماه گذشته، دولت آلمان یک مرکز اسلامی مستقر در هامبورگ را به اتهام ترویج ایدئولوژی جمهوری اسلامی و حمایت از گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تعطیل کرد. گروه «مرکز اسلامی هامبورگ» که یک مسجد در این شهر را مدیریت می‌کند، مدت‌ها تحت نظارت سازمان اطلاعات داخلی آلمان بوده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان؛ سال گذشته، حزب سبز آلمان به‌طور رسمی خواستار تعطیلی مراکز اسلامی هامبورگ و فرانکفورت شد که تحت نظارت جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند. امید نوری‌پور، رئیس حزب سبز آلمان، با اشاره به گزارشی در یکی از رسانه‌های آلمانی درباره فعالیت مرکز اسلامی فرانکفورت، خواستار تعطیلی آن شده بود.

مرکز اسلامی هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی نیز پیش‌تر از دستگاه امنیت داخلی آلمان به دادگاه عالی اداری هامبورگ شکایت کرده بود. در هفته‌های اخیر، رسانه ایران‌ اینترنشنال گزارش داد که نصیر نیک‌نژاد، امام جماعت مرکز اسلامی برلین، از آلمان دیپورت شده است. او و همسرش پس از بازگشت از مرخصی یک ماهه در فرودگاه برلین بازداشت و به ایران بازگردانده شدند.