بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه صنایع نظامی و شرکت‌های پوششی جمهوری اسلامی اعمال کرد

0
17

فشار بر جمهوری اسلامی به دنبال ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه در حال افزایش است. بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه صنعت دفاعی جمهوری اسلامی وضع کرده و نهاد ثبت شرکت‌ها نیز شرکت وابسته به حسین شمخانی، پسر علی شمخانی، را تهدید به انحلال کرده است.

در تاریخ ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور)، بریتانیا از مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی خبر داد که هدف آن قطع تأمین مالی و ارسال مواد دارای کاربرد نظامی به ایران است. این کشور اعلام کرد که این اقدامات تولید و تأمین پهپادها و موشک‌ها توسط جمهوری اسلامی را مختل کرده و فشار بیشتری بر صنعت دفاعی جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد.

پیش از این، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز ۱۰ فرد، شش نهاد و چهار کشتی در ایران و روسیه را به دلیل ارسال موشک از تهران به مسکو تحریم کرده بود. در عین حال، مسعود پزشکیان، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود هرگونه انتقال موشک به روسیه را انکار کرده و گفت: «از زمانی که ما به قدرت رسیده‌ایم، هیچ جابه‌جایی صورت نگرفته است.»

این اظهارات در حالی ارائه شده است که وزرای خارجه گروه هفت و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک، ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه را محکوم کرده و تأکید کردند که با “تدابیر جدید و قابل توجهی” به این اقدام پاسخ خواهند داد. تحریم‌های جدید غربی به عنوان ضربه‌ای به وعده‌های انتخاباتی پزشکیان برای بهبود روابط با اروپا تلقی می‌شود.

وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه‌ای مشترک در تاریخ ۲۴ شهریور اعلام کردند: «جمهوری اسلامی باید فوراً تمامی حمایت‌های خود از جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین را متوقف کند.»

علاوه بر این، نهاد ثبت شرکت‌ها در لندن به دنبال گزارش‌ها درباره ارتباط شرکت نست وایز تریدینگ با حسین شمخانی، خواستار ارائه اطلاعات بیشتر از سوی این شرکت شده و تهدید کرده است که در صورت عدم انجام اقدامات لازم، این شرکت ممکن است ظرف چند ماه منحل شود.