اسماعیل هنیه در تهران کشته شد

0
130

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران کشته شدند.

اولین جزئیات از ترور اسماعیل هنیه در تهران

ترور اسماعیل هنیه حدود ساعت ۲ نیمه شب اتفاق افتاد.  هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جمهوری اسلامی به ایران آماده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به کشته شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه و محافظ وی هیچ اشاره ای نکرده است.

واکنش های مختلفی درپی اتفاق در سطح جهان صورت گرفت.

رسانه‌های بین‌المللی مانند گاردین، نوشته‌اند که هنوز اسرائیل صحبتی درباره ترور هنیه نکرده است.

سی ان ان، اما در خبری که حدود یک ساعت پیش منتشر شده، می‌گوید که ارتش اسرائیل در پاسخ به این رسانه گفته که پاسخی به رسانه‌های خارجی نمی‌دهد.

وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای «قتل شرم‌آور» اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و از متحدان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را محکوم کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت که قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس «یک قتل سیاسی کاملا غیرقابل قبول» است.

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس: ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد بود.

کارل بیلدت، دیپلمات سوئدی و معاون شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به قتل اسماعیل هنیه نوشت: «آتش‌بس را فراموش کنید. اکنون اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید تنش‌ها در کانون توجه‌ها قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم باید کمربندهایمان را ببندیم.» 

جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: ترور برادر اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز کشته شدن اسماعیل هنیه را جنایت جدید اسرائیل دانست. مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما در کنار حماس می‌ایستیم.

«سامی ابوزهری» از دیگران رهبران حماس نیز گفت: ما در حال جنگ علنی برای آزادی بیت المقدس هستیم و آماده پرداخت هزینه‌های مختلفیم.

کاخ سفید نیز اعلام کرد: از گزارش‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه مطلع هستیم، اما اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم.

..